جستجو
Filters
Close

چگونه از کفش‌های چرمی نگهداری کنیم؟ مهم‌ترین نکات مراقبت از کفش چرم

چگونه از کفش‌های چرمی نگهداری کنیم؟ مهم‌ترین نکات مراقبت از کفش چرم

آیا نگران خراب شدن کفش‌های چرمی جدید خود هستید؟ اگر اهل استفاده از محصولات چرم باشید، حتماً تا به حال از خود پرسیده‌اید که چگونه باید از کفش چرم مراقبت کنیم. ما در کهن‌چرم از این موضوع مطلعیم و به همین دلیل مهم‌ترین نکات نگهداری از کفش‌های چرمی را در این راهنما برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

کفش‌های چرم دوام قابل توجهی دارند و به مدت طولانی قابل استفاده‌ می‌باشند؛ اما این کفش‌ها بسیار به آب و مواد شیمیایی حساس‌اند و می‌توانند به آسانی آسیب ببینند. با این حال روش‌های متعددی برای مراقبت از کفش‌های چرم وجود دارد و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت شود، عمر طولانی خواهد داشت. در ادامه مقاله به این سوال اساسی پاسخ می‌دهیم: رعایت چه نکاتی عمر کفش‌های چرم را طولانی‌تر می‌کند؟

آماده‌اید؟ بسیار خب، بیایید شروع کنیم.



چگونه از کفش چرم نگهداری کنیم؟

اغلب محصولات مراقبت از کفش چرم در فروشگا‌ه‌های محصولات چرمی موجود است و می‌توانید با مراجعه به آن موارد مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای نگهداری از کفش چرم خود به محصولات زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • روزنامه
  • دستکش
  • پارچه نرم
  • برس کفش نرم
  • شوینده ملایم مخصوص کفش چرم
  • واکس مخصوص چرم
  • محافظ چرم یا محصولات ضد آب مناسب

نظافت و رسیدگی به پوتین، کفش رسمی یا کفش پیاده‌روی چرمی دو مرحله آسان ولی مهم برای طولانی شدن عمر آن به شمار می‌رود. بنابراین با حوصله بندهای کفش خود را باز کنید و مراحل زیر را برای مراقبت از آن انجام دهید:



کفش‌های چرم خود را تمیز کنید

اولین و با اختلاف مهم‌ترین مرحله در مراقبت از کفش‌های چرم، بسیار ساده است: آن را تمیز کنید.

به طور خلاصه هر چه بهتر از چرم مراقبت کنید، عمر طولانی‌تری خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشید که روش نظافت کفش چرم بسته به نوع آن متفاوت است.

در مرحله اول بدون توجه به نوع چرم، کفش خود را با یک برس نرم پاک کنید تا خاک و گل روی آن از بین برود. سپس برای نظافت بیش‌تر، با توجه به نوع چرم کفش یکی از دو مرحله زیر را انجام دهید:

اگر کفش شما از چرم مصنوعی ساخته شده است، با استفاده از صابون و پارچه نم‌دار سطح کفش را به خوبی بشویید. از استفاده از اسفنج برای تمیز کردن کفش چرم بپرهیزید؛ زیرا بسیاری از اسفنج‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به روی کفش تراوش کند و موجب خراب شدن آن شود.
اگر کفش شما از چرم طبیعی ساخته شده است، برای نظافت آن از واکس چرم استفاده کنید. به آرامی کفش را به روغن آغشته کنید، هرگونه آلودگی را تمیز کنید و اجازه دهید تا به طور طبیعی خشک شود؛ زیرا واکس چرم حاوی موادی است که از چرم طبیعی محافظت می‌کند. اگر کفش شما به دلیل تماس با آب یا نمک لک شده است، آب و سرکه سفید را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و محلول به دست آمده را در بخش لک شده مالش دهید تا لکه مورد نظر از بین برود.
اگر بند کفش‌های شما نیاز به شستشو دارند، به آرامی آن را از کفش باز کنید و با استفاده از آب گرم و شوینده لباس بشویید. توجه داشته باشید که بند کفش‌ها باید پیش از بسته شدن دوباره به کفش کاملاً خشک شده باشند.

 

از محصولات نرم کننده چرم استفاده کنید

اگر می‌خواهید کفش چرم شما همیشه نو به نظر برسد، لازم است به طور مرتب آن را چرب کنید. چرم مشابه پوست انسان است و به مراقبت منظم نیاز دارد و چرب کردن کفش چرمی، سطح آن را نرم می‌کند و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌نماید؛ به همین دلیل با مرطوب کردن آن، برق ملایم و خوشایندی به آن می‌بخشید و لمس آن بسیار خوشایند می‌شود.
برای مرطوب کردن کفش خود ابتدا لازم است یک نرم کننده ملایم مخصوص کفش‌های چرم تهیه کنید و مقدار کمی از آن را به طور کامل به سطح کفش آغشته نمایید. سپس چند دقیقه صبر کنید و نرم کننده باقی مانده بر روی سطح کفش را پاک کنید تا چرم، مقدار نرم کننده لازم را به خود جذب کند.
توصیه می‌کنیم که کفش‌های چرم جدید را حتی پیش از پوشیدن چرب کنید تا از ابتدا محافظت شود و خود شما نیز در آینده زمان کم‌تری برای نظافت آن صرف کنید.

 

واکس مناسب به کار ببرید

استفاده از واکس رنگی خراش‌ها و ترک‌های ریز کفش شما را می‌پوشاند. اگر از واکس رنگی استفاده می‌کنید، لازم است در انتخاب رنگ آن دقت کنید تا کاملاً هم رنگ کفش شما باشد؛ در غیر این صورت کفش شما لک خواهد شد. واکس کفش بخشی اساسی از مراقبت از آن است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از واکس‌های مرغوب استفاده کنید. البته نباید در مصرف واکس زیاده‌روی کنید تا بر کیفیت و طرح کفش تاثیر منفی نگذارد.
واکس‌ها در انواع مایع، کرم یا خمیری موجودند و از بین آن‌ها واکس مایع به سرعت خشک می‌شود؛ ولی بازه رنگ آن محدودتر است. واکس خمیری بیش‌تر بر روی سطح کفش باقی می‌ماند، ولی استفاده از آن سخت‌تر است و به زمان بیش‌تری نیاز دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که از واکس به شکل کرم استفاده کنید که استفاده از آن راحت‌ است، بازه رنگ متنوعی دارد و مدت زمان قابل توجهی نیز بر روی کفش باقی می‌ماند.
پیش از واکس زدن مطمئن شوید که کفش شما خشک است. بهتر است واکس را کاملاً بر روی کفش پخش کنید و از گوشه‌ها و جزئیات آن غافل نمانید. کمی سخت است ولی ارزش انجام را دارد. پس از این کار مقداری نرم کننده به شکل رزین یا اسپری به کار ببرید.
این عمل باید حدوداً هر ماه یک بار تکرار شود تا کفش‌های شما نو بماند؛ ولی در صورتی که کفش شما در آب و هوای بارانی یا برفی قرار گرفته باشد، لازم است زودتر از 1 ماه واکس بخورد. برای مراقبت بیش‌تر از کفش خود می‌توانید هر دو سال یک بار علاوه بر واکس و نرم کننده معمول، از روغن‌های مخصوص نگهداری چرم نیز استفاده کنید.

 

از کفش چرم خود در شرایط مناسب نگهداری کنید

نگهداری کفش چرم در جای مناسب نقشی اساسی را در طول عمر و دوام آن ایفا می‌کند. همچنین استفاده از قالب کفش یا پر کردن آن با روزنامه، کمک می‌کند تا رطوبت کفش جذب شود و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.

 

از خیس کردن کفش خود بپرهیزید

ممکن است این نکته عجیب به نظر بیاید؛ ولی آب دشمن شماره 1 کفش‌های چرمی به شمار می‌رود. به همین دلیل به شدت توصیه می‌کنیم که پیش از پوشیدن آن از محلول ضد آب مخصوص چرم استفاده کنید. با این کار، کفش شما کثیف یا اگر با آب تماس داشته باشد لک نمی‌شود. البته حفظ کفش از تماس با آب در طولانی مدت تقریباً غیر ممکن است؛ ولی با این روش می‌توانید آسیب به چرم آن را به حداقل برسانید.
محصولات ضد آب متعددی برای کفش‌های چرم در بازار وجود دارند که می‌توانید از میان آن‌ها بهترین را برای خود انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که هر محصول ضد آب، استفاده خاص خود را دارد و الزاماً کاربرد تمامی آن‌ها یکسان نیست. برای مثال اگر کفش‌های شما زیاد خیس می‌شوند و خوب از آن نگهداری نمی‎‌کنید، واکس ضد آب برس دار از اسپری ضد آب گزینه مناسب‌تری محسوب می‌گردد. مزیت دیگر واکس ضد آب برس دار این است که جذب چرم نمی‌شود؛ بلکه به مدت طولانی بر روی سطح آن باقی می‌ماند.


از سوی دیگر اگر به ظاهر کفش یا پوتین چرم خود اهمیت می‌دهید و خوب از آن مراقبت می‌کنید، اسپری محافظ چرم برای شما مناسب است؛ زیرا این محصول بی رنگ است و بدون هیچ تغییری در ظاهر کفش، آن را از خیس شدن خفیف و معمولی و همینطور کثیف شدن حفظ می‌کند. 

 

در صورت خیس شدن کفش چرم، چگونه آن را خشک کنیم؟

راه حل این مشکل، به سادگی استفاده از قالب کفش برای کفش‌های چرم است. قالب کفش ابزاری به شکل و اندازه پا می‌باشد که داخل کفش قرار داده می‌شود تا فرم آن حفظ گردد، از چین و چروک چرم جلوگیری شود و حداقل 6 ماه عمر کفش را افزایش دهد.
به طور کلی قالب کمک می‌کند تا کفش خیس شما بدون مچاله شدن و تغییر فرم خشک شود. قالب کفش چوبی برای نگهداری از کفش‌های خیس نسبت به قالب پلاستیکی مناسب‌تر است؛ زیرا رطوبت را به خود جذب می‌کند. اما اگر امکان خرید قالب کفش چوبی را ندارید، پر کردن کفش چرم با روزنامه جایگزین مناسبی برای قالب چوبی است.

هر کاری که می‌کنید، از خشک کردن کفش خود در کنار شوفاژ یا بخاری خودداری کنید و اجازه دهید در دمای اتاق خشک شود؛ زیرا حرارت باعث می‌شود کف و بدنه کفش ترک بخورد و خشک شود. پس از خشک شدن کفش خود نیز می‌توانید از واکس و سایر ابزارهای نگهداری برای نو نگه داشتن آن استفاده کنید.

 کفش‌های چرم شما با انجام کارهای ذکر شده به مدت طولانی نو باقی خواهند ماند. تمام کاری که باید بکنید این است که کفش چرم خود را در آب و هوای بارانی نپوشید، آن را تمیز کنید و واکس بزنید. اگر کفش شما نیاز به تعمیر دارد، به سراغ افراد ماهر در این زمینه بروید و هر 6 ماه یک بار بند کفش‌های خود را تعویض کنید تا ظاهر آن خوب باقی بماند.

 


در صورتی که مقالات ما برای شما مفید واقع شده است، می توانید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید در ضمن با قرار دادن موضوعات پیشنهادی خود در بخش نظرات کاربران می توانید ما را در تولید محتوایی که برای شما عزیزان موثر باشد، یاری فرمایید.

ثبت دیدگاه